آسیب یخ زدگی | Frost Damage

عوارض:

بدیهی است که کاکتوس ها باید در مقابل سرما و انجماد محافظت شوند. با این حال برخی کاکتوس ها به دمای سرد حتی اگر تا مرحله انجماد نباشد حساس هستند ولی بیشتر کاکتوس ها در صورت خشک بودن دماهای سرد را تحمل می کنند.

دقت شود که آسیب یخ زدگی با سرد بودن هوا فرق داشته و در اثر سردی هوا با خشک بودن خاک آسیبی به کاکتوس نمی رسد. در واقع یخ زدگی زمانی اتفاق می افتد که در اثر سرمای تا حد انجماد سلول های گیاهی یخ زده و از بین می روند. در واقع با نوفذ کریستال های یخ به بافت گیاه باعث ترک در دیواره سلولی می شود. متاسفانه این آسیب عموما بلافاصله آشکار نمی شود و عموما پس از یک تا دو روز بعد که سلول های تخریب شده سیاه می شوند و یا شروع به فاسد شدن و خشک شدن می شوند، نمایان می شوند.

البته در کمال تعجب بسیاری از کاکتوس ها در صورت خشک بودن، حتی در دمای انجماد نیز زنده می مانند. کاکتوس هایی که مربوط به آمریکای شمالی و کانادا می باشند حتی تا دمای -۳۷ درجه سانتیگراد را نیز می توانند تحمل کنند. راز تحمل سرما و انجماد در آنها در اینست که در فصل پاییز آنها چروکیده شده و هر گونه رطوبت اضافه در سلول های خود را از دست می دهند.

نمونه های یخ زدگی :

آسیب یخ زدگی روی Pachycereus marginatus

آسیب یخ زدگی در pilosocereus

آسیب سخت یخ زدگی

آسیب یخ زدگی روی Pachycereus marginatus و ادامه رشد پس از یک دوره طولانی

درمان:

زمانی که یک کاکتوس دچار آسیب یخ زدگی می شود هیچ راهی برای بهبود و یا اصلاح محل یخ زدگی وجود ندارد. عموما بهترین کار برای حفظ گیاه و جلوگیری از گسترش پوسیدگی بریدن محل آیب دیده می باشد. متاسفانه به طور معمولا یخ زدگی از محل در حال رشد و از بالا به پایین رخ می دهد.

برای جلوگیری از یخ زدگی در وهله اول باید کاکتوس از نظر مکانی از در معرض یخ زدگی قرار گرفتن محافظت شود. برای مثال می توان آنها را به داخل خانه منتقل کرد. بسته به شدت سرما باید از پوشش های مناسب استفاده شود. برای مثال برای روی کاکتوس های کروی می توان فنجان و یا شبیه آن در ساعات شب قرار داد و یا آنکه بخاری یا هیتر در محیط قرار داد. برخی افراد کاکتوس ها را زیر کاور های معمولی برده و زیر آن لامپ های معمولی روشن می کنند.

روش های جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس ها

روش های جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس ها

روش های جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس ها

روش های جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس ها

روش های جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس ها

گردآوری و ترجمه: سید مصطفی میربابایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اشتراک گذاری