آسیب آبیاری بیش از اندازه | Over-watering

عوارض:
ساکولنت ها آب را در بافت های خود ذخیره می کنند و این وجه شناسایی ساکولنت ها می باشد. کاکتوس نیز از نوع ساکولنت می باشد که برای بقا در زمان خشکی های طولانی آب را در بافت های خود ذخیره می نماید.

قاعده کلی کاکتوس ها رویش در مناطق خشک است به همین دلیل ریشه های کاکتوس آب را بسیار سریع و مفید دریافت می کند. از طرفی آنها توانایی خلاص شدن از آب اضافی را ندارند.

در دوران کشت و رشد عموما آب بیشتری به کاکتوس ها داده می شود و به همین دلیل کاکتوس ها نسبت به زیستگاه خود شاداب تر و فربه تر می باشند.

اما مشکل اصلی زمانی آغاز می شود آب بیشتر از نیاز کاکتوس به آن داده می شود، مقداری که کاکتوس نمی تواند آنرا مدیریت کند. به این مورد over-watering می گویند.

کاکتوس ها بسته به انواع مختلف در مقابل آبیاری بیش از اندازه دو نوع عکس العمل کلی نشان می دهند:

۱. در حالتی آب باعث متورم شدن بیشتر کاکتوس و اشباع شدن ساقه کاکتوس شده و در نهایت باعث ایجاد شکاف و پارگی در سطح کاکتوس می شود.

شکاف روی بدنه کاکتوس به علت آبیاری بیش از اندازه

شکاف روی بدنه لیتوپس به علت آبیاری بیش از اندازه

۲. برخورد دیگر کاکتوس در مقابل آبیاری زیاد پوسیدگی است که این پوسیدگی عموما از ریشه شروع می شود و پس از پوسیده شدن ریشه، به مرور کاکتوس از پایه ساقه شروع به پوسیدگی می کند که عموما با تغییر رنگ و نرم شدن بافت و ساقه کاکتوس همراه است. در این شرایط تیغ های کاکتوس های تیغدار به راحتی از بدنه جدا می شود. این شرایط در دوره سرما و گذر از هوای سرد شایع تر می باشد.

پوسیدگی ریشه و ساقه بر اثر آبیاری بیش از اندازه

پوسیدگی ریشه و ساقه بر اثر آبیاری بیش از اندازه

پوسیدگی ریشه و ساقه بر اثر آبیاری بیش از اندازه

درمان:
اولین کاری کار باید در برخورد با این شرایط انجام داد اینست که آبیاری کاملا متوقف شود. بهترین ایده تغییر گلدان یا تعویض خاک می باشد. در این شرایط دو حالت کلی ممکن است:

۱. در صورتی که گیاه دارای ریشه سالم می باشد یا فقط مقداری از ریشه پوسیده می باشد و یا فقط شکاف در سطح آن ایجاد شده است، بهتر است که پس از خارج کردن از خاک ریشه های خراب یا پوسیده را هرس کرده یک یا چند روز به گیاه فرصت داده شود تا ضمن ترمیم زخم های ریشه و بدنه، کمی آب از دست بدهد. سپس گیاه را مجددا کاشته و تا یک هفته آبیاری نشود. دقت شود که زخم ها و شکاف های ایجاد شده روی بدنه کاکتوس برای همیشه باقی خواهند ماند.

۲. در صورتی که ریشه کاملا پوسیده باشد خاک و ریشه های پوسیده را به دقت جدا کرده به گیاه یک یا چند روز فرصت ترمیم داده و سپس کاکتوس را بکارید و تا یک هفته آنرا آبیاری نکنید تا گیاه تشویق به ریشه زایی گردد سپس به مقدار کم آبیاری کرده و به مرور آبیاری را به حد متعارف برسانید. در صورتی که پوسیدگی از ریشه گذشته و به ساقه کاکتوس رسیده باشد باید با استفاده از کاتر تمیز از بالاب محل پوسیدگی ساقه را برید سپس چند روز کاکتوس را در سایه و جای نسبتا خنک قرار دهید تا محل برش پینه ببندد سپس گیاه را در خاک کاشته و تا یک هفته آبیاری نکنید. سپس به مقدار کم آبیاری کرده و به مرور آبیاری را به حد متعارف برسانید.

در نهایت ذکر این نکته بسیار حیاتی است که کاکتوس در اثر کم آبی حداکثر چروکیده می شود ولی آبیاری زیاد منجر به از دست رفتن کاکتوس می شود. پس خست در آبیاری کاکتوس لطف به گیاه می باشد.

گردآوری و ترجمه: سید مصطفی میرباباییrot

۱۷ دیدگاه

  1. ممنونم
    بسیار مفید بود متشکر از اینکه دیگران رو راهنمایی می کنید

  2. ممنون از مطالب مفیدتون.من گلم دقیقا شبیه این عکس شده ریشه هاش سالم ولی ساقه پوسیده بذارم چند روز بیرون باشه بعد بکارم؟یا باید ساقش و ببرم؟

    1. سلام ، سپاسگزارم بر اساس فرمایشات شما می توانید برای درمان طبق مطلبی که مطالعه کردید اقدام کنید ولی مدتی طول خواهد کشید آثار پوسیدگی محو شوند. تمایل داشتید تصویر گیاهتان را برای ما ایمیل کنید

  3. با سلام و تشکر.یه کاکتوس سن پدرو دارم که حدود ۱۰ سالشه .خیلی خوب ازش مراقبت کردن.متاسفانه چند روز پیش در حین جابجایی واژگون شد و قسمتی از اون دچار لهشدگی شده.
    مشگل دیگه ای واسش پیش نیومد.الان باید چکار کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.یعنی خودش ترمیم میشه?

    1. سلام سپاسگزارم

      گیاه سنپدرو به طور کلی گیاه محکم و مقاومی است به همین دلیل هم یکی از پایه های محبوب برای پیوند هاست. ولی در مورد اتفاق پیش آمده تا میزان لهشدگی و ناحیه ی اتفاق افتاده رویت نشود، راهنمایی مشخصی نمی شود کرد. ولی این نکته را ذکر کنم که اگر آسیب سطحی باشد و گیاه دچار از بین رفتن آوندهای آب رسانی نشده باشد این نوید را می شود داد که بعد مدتی آثار له شدگی محو خواهند شد.

      1. ببخشید کاکتوس در کل باید در جای گرم نگهداری شود یاخنک؟؟؟واینکه در جای پرنور یاکم نور؟؟؟؟

        1. سلام. بسته به نوع و طبع هر گیاه دما و آب و هوای ویژه ای وجوددارد ولی بطور کلی کاکتوس ها نسبت به بقیه گیاهان سرمای بیشتری را تحمل می کنند.

  4. سلام
    ممنون از مطبی خوبتون
    من یک هفته است یه ژمینو خریدم و تو این مدت یه بار آبیاریش کردم و متاسفانه چند روز بعد دیدم تنه و سرش کلا نرم شده و حالت پوسیدگی داره.
    از خاک جداش کردم و ریشه و پایین بدنه اش کاملا سالمه . انگار از بالا شروع به پوسیدگی کرده.
    البته جایی که سفارش داده بودم فکر کنم کود هم بیش از حد بهش داده بودن.
    ممکنه راهنمایی کنین برای نجاتش چه کاری میشه کرد.

    1. در مورد پیوندی ها معمولا وقتی این حالتی که می فرمایید پیش بیاد شما پیوندک رو از دست می دید مگر این که بتونید خاکش رو عوض کنید سریعا

  5. سلام
    امروز دیدم کاکتوسم شل شده خیلی ناراحتم خواهش میکنم راهکار ارائه بدین
    جاش سرد بوده
    ممکنه دوباره حالش خوب شه؟?

    1. سلام متاسفانه تقریبا می شود گفت کاری برای نجات گیاه در این وضعیت نمی شود انجام داد.

    1. سلام ، در ابن موارد باید ساکولنت را از نزدیک مشاهده کرد تا بتوان نظر مطمئنی داد ، ولی طبق گفته ی شما معمولا این اتفاق هنگام آبیاری زیاد می افتد که رنگ ساکولنت هم تیره می شود

  6. سللم من کاکتوسم از پایین زرد شده تا وسط ساقه باید چیکارکنم از گلدون درش بیارم وببرم باکاتر اون قسمتو؟؟؟؟؟

    1. سلام بهتر است واضح گونه کاکتوس ر معرفی کنید تا بشود راه حلی پیشنهاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اشتراک گذاری