آسیب آفتاب سوختگی | Sun Burn

عوارض:

بسیاری از ما تصور می کنیم که کاکتوس ها گیاهانی بیابانی و خشک می باشند که در زیر آفتاب سوزان کویر ها به راحتی زنده می مانند. در حالی که کاکتوس ها با تنوعی که دارند هر کدام در شرایط مختلف جغرافیایی و اقلیمی از گرم و خشک گرفته تا معتدل استوایی یا جلگه های مه آلود و یا سواحل مرطوب و سوزان و نظایر آن زندگی می کنند و ما همه آنها را در زیر یک سقف جمع کرده ایم و در یک شرایط اقلیمی ثابت و مشخص برای همه قرار داده ایم.

باید دقت کنیم که کاکتوس ها متناسب با شرایط اقلیمی خود، خود را با آن شرایط وفق می دهند. برای مثال کاکتوس ها در بیابان ها دارای تیغ های بزرگ و انبوه هستند تا ساقه خود رار از شر آفتاب سوزان خلاص کنند یا در محیط های معتدل و جلگه ای آفریقای حنوبی دارای تیغ های کوچک و کم حجم و یا برگ های شاداب هستند.

آثار سوختگی در ساقه کاکتوس و تغییر رنگ آن کاملا مشهود است.

کلیدی ترین نکته در نگهداری کاکتوس اینست که بدانید گیاه قبل از خریداری شدن توسط شما در چه شرایطی نگهداری می شده است. آیا در گلخانه و در یک شرایط نور و دما و رطوبت ثابت بوده است یا در محیطی سرد و یا محیطی خشک و گرم و نور فراوان نگهداری می شده است.

گیاهانی که به صورت آنی از محیط سایه دار وارد نور مستقیم خورشید می شوند به احتمال زیاد دچار آفتاب سوختگی می شوند. معمولا در کاکتوس برآمدگی ها بیشتر از فرورفتگی های امتداد ساقه می سوزند. در برخی کاکتوس ها که دارای دنده های پهنی دارند، سوختگی بیشتر در بین دنده ها اتفاق می افتد.

سوختگی ناشی از نور فقط یک تغییر رنگ به سمت سفیدی در محل سوختگی می باشد. سوختگی های شدید تبدیل به زخم های قهوه ای سخت در طول ساقه یا مابین آنها می شود و بیشتر در محل هایی اتفاق می افتد که توسط تیغ ها پوشانده و محافظت نشده باشد.

آفتاب سوختگی

درمان:

با خارج کردن کاکتوس از نور مستقیم خورشید و قرار دادن در سایه یا نیم سایه می توانید از آفتاب سوختگی بیشتر جلوگیری کنید. در صورتی که محل سوختگی هنوز سفید باشد می توانید امیدوار باشید که با رشد گیاه آسیب مرتفع شود ولی اگر آفتاب سوختگی به مرحله زخم های قهوه ای رسیده باشد، این آسیب داپمی بوده و با رشد گیاه نیز باقی خواهد ماند.

پیشگیری بهترین راه برای آفتاب سوختگی می باشد. در صورتی که گیاه از یک فروشگاه تهیه شده است یا در محیط داخل منزل نگهداری می شد، باید آنرا به مرور به آفتاب کامل عادت دهید. برای اینکار می تواند از روزی یک ساعت آفتاب کامل شروع کرده و در طول چند هفته آنرا به روزی چند ساعت برسانید.

آفتاب سوختگی شدید روی دنده های این کاکتوس به خوبی مشهود است

توجه به این نکته ضروری است که برخی گونه ها به هیچ وجه نباید در معرض آفتاب کامل قرار گیرند و باید در سایه یا نیم سایه نگهداری گردند. جغرافیای محل زندگی شما نکته کلیدی در این مسٔله است و دقت داشته باشید که آفتاب سوختگی گیاه امری کاملا رایگان است.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

گردآوری و ترجمه: سید مصطفی میربابایی

۱۰ دیدگاه

  1. سلام،خدا خیرت بده بعد از چند سال فهمیدم کاکتوس خدا بیامرزم چش بود!

  2. سلام متاسفانه کاکتوس من هم دچار سوختگی شده ولی لکهاش سفیده!ینی امکان ترمیم هست با قرار دادن تو سایه؟☹

    1. سلام ، بستگی به میزان سوختگی داره اگر در مراحل مقدماتی باشه کمی در سایه باشه و کم کم به نور نزدیک شه ، رفته رفته اثر سوختگی کمرنگ خواهد شد ولی اگر سوختگی پیشرفته باشد متاسفانه اثرش باقی خواهد ماند.

    2. http://uupload.ir/files/2dn1_1ff75e67-09f6-4bf3-a397-6c39d539e2ad.jpeg
      سلام وقتتون بخیر، ١ روزه متوجه لکه های سفید و فرورفتگی روی یه سمت کاکتوسم شدم، ممنون میشم کمکم کنین که اگه امکان داره نجاتش بدم، تقریبا ٢ هفته یه بار آبیاری کردم و دیشب قبل از دیدن لکه، برای اولین بار مقدار خیلی کمی اهن دادم، جای نگهداریش پرنور و جنوبیه وای آفتاب مستقیم نداشت تا اینکه ١ هفته گذشته روزی ٣-۴ ساعت تو فضای باز زیر نور مستقیم گذاشتمش، این لکه ها از آفتاب سوختگیه یا قارچ ؟ ممنون میشم کمکم کنین که درمانش کنم

    1. سلام اگر بنفش شدند هنوز فرصت برای نجات دادنشان وجود دارد. باید کم کم از منبع نوری که قبلا باعث آفتاب سوختگی شدند دور کنید و به سایه نزدیکتر کنید
      کمی هم آبیاری کنید تا دوباره شاداب شوند

  3. با عرض سلام.من چند تا کاکتوس داشتم که برای اینکه گل بدن گذاشتم جلوی پنجره اما انگار یکم زود گذاشتم و یکی خیلی کم رنگ زرد شده که البته زردیش خیلی کمه فقط یکم شل شده یکم.یکی دیگه یک سوم منطقه ی سرش زرد شده فقط مناطق نزدیک به تیغاش و یکی دیگه کل بدنه اش و یکی دیگه هم کمی مناطق نزدیک به تیغاش.البته زردی اینها زرد کم رنگ هست سریع جاشونو عوض کردم و کمی آب بهشون دادم.به نضرتون امیدی هست؟

    1. توضیحاتتان شفاف نیست و مشخص نیست پشت پنجره با چه شرایطی گذاشتید تا گلدهی انحام شود اگر منظورتان سرمادهی گل هست که فراهم اورنده این شرایط هست باید دید که چه فصلی و چه مقدار این کار انجام گرفته ولی بهترین کار دور کردن از این شرایط اذیت کننده س تا کیاه به وضعیت عادی بازگردد

  4. من چیز کردم چند روز کاکتوسمو گزاشتم تو افتاب فک کردم باید ت آفتاب باشع ولی الان ی طرف سرش زرد شدع 😕💔چیکا کنم خوب شع میشه لطفن راهنمایی کنید🥺

    1. بستگی به نوع کاکتوس شما و شرایط محیطی داره .بهتره خیلی نور مستقیم بدون حقاظت شده نبینینن. در مورد قسمتی که سوخته تقریبا نمی شه کاری کرد باید کم کم از نور سوزاننده دورش کنین رفته رفته بهتر می شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اشتراک گذاری