آسیب تنگ شدن گلدان | Pot Bound

عوارض:

گیاهانی که برای مدت طولانی در یک گلدان می باشند، ریشه های خود را به طور کامل در حالتی فشرده و تنگ در فضای گلدان می گسترانند. در این حالت تنگی گلدان (pot bound) یا تنگی ریشه (root bound) اتفاق می افتد. در این حالت جرم و حجم ریشه آنقدر تنگ است که آب به سختی به آن نفوذ پبدا می کند.

این مشکل عموما در گلدان های کاکتوس رایج می باشد. در این شرایط اگر طبق معمول آبدهی، به گلدان آب دهید، آب مناسب و کافی به گیاه نمی رسد در نتیجه گیاه در اثر کم آبی شروع به چروکیدگی و پژمرده شدن می کند. در این شرایط ممکن است که آبدهی افزایش داده شود در این شرایط با توجه به اشباع بودن گلدان از ریشه، خشکی تداوم پیدا می کند ولی بر اثر آبیاری بیشتر به مرور آسیب آبیاری بیش از اندازه اتفاق می افتد که منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

مشکل دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد اینست که تقریبا تمام مواد مغذی موجود در خاک مصرف شده است. اگر کود یا مواد مغزی به خاک اضافه شود، مشکل مواد مغزی برطرف شده ولی مجددا به مشکل اول مواجه می شود که چگونه توده ریشه بدون غوطه ور شدن در آبُ انرادریافت کند؟

 

پر شدن کامل گلدان echinocactus از ریشه

پر شدن کامل گلدان از ریشه

پر شدن کامل گلدان از ریشه

درمان:

راه حل بسیار ساده این مشکل تعویض گلدان است. این تعویض برای کنترل دوره ای ریشه نیز می تواند اجرا شود. در این شرایط هم می توان کنترل کرد که ریشه سالم است و دچار آفتی نشده است، ضمن آنکه مواد مغذی با کاشت در خاک جدید تامین می شود.

برای تعویض گلدان کاکتوسی که دچاری مشکل تنگی گلدان است، بهتر است که گلدان شکسته شود و برای آسیب نرسیدن و زخمی نشدن ریشه، به هیچ وجه نباید سعی شود کاکتوس از گلدان به صورت مستقیم و با فشار خارج گردد.

برای خروج راحت تر می توان گلدان را خیس نمود. برای خارج کردن کاکتوس به هیچ وجه از ابزار تیز و برنده استفاده نشود زیرا مجوب آسیب رسیدن به ریشه می شود. در شریط خاص می توان با دست اینکار را انجام داد. با یک دست گیاه و با دست دیگر گلدان گرفته و به آرامی گیاه از گلدان خارج شود.

گردآوری و ترجمه: سید مصطفی میربابایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اشتراک گذاری